Naishormoni progesteroni, hedelmällisyys sekä PCOS

Progesteroni on meidän naisten superhormoni! Sitä erittyy vain onnistuneen ovulaation jälkeen. Progesteronilla on monia tehtäviä ja hyviä vaikutuksia meidän naiskehossamme.

Kun progesteronia on tarpeeksi, se mm:

*rauhoittaa mieltä

*parantaa unenlaatua

*tukee raskautumista ja tervettä raskauden jatkumista

*boostaa energisyyttä

*tukee hiusten kasvua ja aknen rauhoittumista

*hillitsee kuukautisvuotoa

*ehkäisee rintasyövältä

Todella paljon hyötyjä siis yhdestä hormonista! Progesteroni on toinen tärkeä naishormoni meidän kehossamme estrogeenin rinnalla. Molemmilla estrogeenillä ja progesteronilla on todella tärkeitä tehtäviä naiskehossa ja näiden tasapainon järkkyessä keho alkaa yleensä oireilemaan, kun progesteronitasot laskevat esim. stressin tai ovuloimattomuuden vuoksi. Tällöin estrogeenihormoni ottaa valtaa naishormoneista ja tämä aiheuttaa erinäisiä oireita. Voit lukea lisää tästä, millaisista oireista voi olla kyse.

Progesteroni ja raskaus

Progesteroni on välttämätön hormoni raskauden alkamiselle ja riittävä määrä progesteronia turvaa raskauden jatkumisen. Vaikka progesteronia erittyisikin jonkin verran, voi olla ettei se aina riitä tukemaan raskautta niin pitkälle, että istukka alkaisi tuottamaan tarvittavat hormonit raskaudelle. Tällöin yleensä voi tapahtua keskenmeno. Joten progesteronin tuotannon tukeminen on tärkeää. Istukan merkitys alkaa korostumana progesteronin tuottajana 7.raskausviikon jälkeen.

PCOS ja progesteroni

Monirakkulaisissa munasarjoissa kuukautiskierrot voivat usein olla anovulatorisia eli ovulaatiota ei tapahdu, liian pitkiä, lyhyitä tai ovulaatio tapahtuu, mutta progesteronia on liian vähän. Kiertojen ollessa anovulatorisia keho ei eritä ollenkaan progesteronia. Tämä on PCOS keholle ihan luontainen tila, koska hormonit ovat epätasapainossa, eikä orkesteri osaa soittaa oikein torviansa, kun kapelimestari (aivot) antaa sekavia merkkejä tai ei anna oikeita merkkejä ollenkaan. Tämä johtaa usein siihen, että kuukautiset ns. oireilevat paljon tai niitä ei tule ollenkaan. Kuukautiset voivat olla kipeät, runsaat, tiputtelevat, niukat, epäsäännölliset tai kierrot hyvin pitkiä.

Syitä, jotka voivat liittyä matalaan progesteroniin:

*PCOS

*Endometrioosi

*Stressi

*Hedelmällisyysongelmat

*Keskenmenot

*Runsaat kuukautiset

*Kilpirauhasen ongelmat

*Kohonnut prolaktiini

*PMS-oireet

*Migreeni ennen kuukautisia

*Alipaino

*Ylipaino

Merkit matalasta progesteronista:

*Tiputteluvuoto, kuitenkin tiputtelu 1-2päivää ennen kuukautisia on normaalia

*Lyhyt luteaalivaihe eli aika ovulaatiosta kuukautisiin, sen olisi hyvä olla 11-14 päivää

*Kehon lämpötila ei nouse ovulaation jälkeen, progesteroni nostaa lämpötilaa

*Kananmunan valkuaista muistuttavaa valkovuotoa luteaalivaiheessa, koska progesteroni kuivattaa valkovuotoa

Kuinka tukea progesteronia luontaisesti?

  1. Hallitse stressiäsi, niin fyysistä kuin psyykkistäsi. Tasapainota ruokavaliotasi, poista sinulle oireita tuovat ruoka-aineet ja hillitse kehon tulehdusta. Meditoi, tanssi, halaa, joogaa, kävele luonnossa, ui ja rakenna rutiinit, jotka tuovat sinulle rauhaa. Progesteroni on stressihormoni kortisolin esiaste, joten mitä enemmän stressiä, niin sitä vähemmän progesteronia. Eli kortisoli syö progesteronia toisin sanoen. Liiallinen stressi voi estää myös ovulaatiota tapahtumasta, jolloin kehokaan ei tuota progesteronia.
  2. Syö tarpeeksi, jotta kehosi on kylläinen ja ravinteita täynnä. Muistathan hyvät rasvat! Keho ja hormonitoiminta tarvitsee niitä toimiakseen. Nämä tukevat ovulaatiota ja ovulaation jälkeen tuotetaan progesteronia.
  3. Normaalin painon ylläpitäminen, sillä liian vähäinen paino voi estää ovulaatiota ja ylipaino saa kehon muodostamaan estrogeeniä enemmän.
  4. Liikuta kehoasi, mutta älä ylitreenaa.
  5. B6-vitamiini, tärkeä vitamiini naishormonien tasapainolle. Lähteitä mm. ravintohiivahiutaleet, mehiläisen siitepöly, seesamin- ja auringonkukan siemenet, laadukas punainen liha, kala, banaani, täysjyväviljat.
  6. Sinkki on ovulaatiolle tärkeä hivenaine. Lähteitä mm. laadukas liha, täysjyväviljat, kurpitsan siemenet, kananmunat ja avokado.
  7. Magnesium tärkeä hivenaine koko hormonitoiminnalle ja vähentää myös kehon stressiä sekä rauhoittaa kehoa. Lähteitä mm. kala, tummasuklaa, pähkinät ja siemenet, tummanvihreät kasvikset ja tummariisi.
  8. C-vitamiini, tärkeä antioksidantti, jota hormonitoiminta ja erityisesti progesteroni tarvitsee. Lähteitä mm. sitrushedelmät, mansikat, mango, papaija, tomaatti ja parsakaali.
  9. Vitex eli siveydenpuu-uute. Voimakas kasviuute, joka stimuloi LH-hormonin tuotantoa ja näin tukee ovulaatiota. PCOS:n kanssa vitex voi pahentaa oireita, koska osalla LH-hormoni on jo koholla, joten suosittelen kääntymään asiantuntijan puoleen ennen aloitusta. Uutetta ei saa myöskään käyttää esim. hormonaalisten hoitojen yhteydessä Vitexin voimakkuuden vuoksi.
  10. Ja tärkein: Anna kehollesi aikaa, koska munasolujen uusiutuminen tarvitsee aikaa n. 100 päivää ja päivittäin sinun tukeasi.

Sinä todellakin voit vaikuttaa omaan hormonitoimintaasi ja kehosi tasapainottumiseen, hedelmällisyyteen ja naisellisuuteesi! Vaaliessasi hormonitoimintaasi, vaalit koko naiseuttasi ja ennen kaikkea terveyttäsi. Tasapainoinen hormonitoiminta antaa sinulle hyvää, poistaa epämääräisiä ja tympeitä oireita. Sinä saat tunteta tasaisen mielialasi, vuodon virtaavan vain ulos, halusi ja energiasi kuukaudesta toiseen.

16.9 starttaa Tasapainoisempi PCOS-ryhmävalmennus, joka kestää 10 viikkoa. Ryhmään mahtuu mukaan 15 ensimmäistä naista. Valmennuksen aikana tulet oppimaan, kuinka tuet PCOS:ta, kuukautiskiertoa, hormonitoiminnan tasapainottumista ja kuinka saat uudet elämäntavat osaksi arkeasi. Minä tuen sinua koko valmennuksen ajan suljetussa Facebook-ryhmässä sekä 4:ssä online-ryhmätapaamisessa. Lisää tietoa valmennuksesta löydät instagramistani: balancecoaching_ , profiilista löytyy kohta PCOS-ryhmä ja sitä painaessa videot. Valmennus on nyt tarjouksessa 30.8 asti 399e! Sen jälkeen 499e!

Aurinkoisin terkuin, Jennika