10 askelta kohti tasapainoista PCOS:ta

Miten tasapainottaa PCOS?

Aiemmissa postauksissa kirjoitin PCOS-tyypeistä ja siitä, miksi on hyvä tunnistaa oma tyyppinsä. Käy lukaisemassa aiemmat postaukset tästä ja tästä, jos et ole niitä vielä lukenut.

Saan usein kysymyksen: onko PCOS:n tasapainottaminen luonnollisesti hankalaa. Haluan kertoa rehellisesti sinulle, kun olet motivoitunut ja halukas menemään kohti tasapainoa – asiat soljuvat vain arkeesi. Kun päästään jyvälle, sinun PCOS:n juurelle, tasapainottaminen on helpompaa. Tottakai välillä jokaisella tulee epävarmuutta ja pettymyksiä, ne kuuluvat asiaan. Kun pääset kiinni oikeisiin lankoihin, niin sinun ei tarvitse kokeilla kaikkia keinoja, joita olet löytänyt vaan osaat ottaa ne juuri sinulle sopivat tavat käyttöön.

Hormonitoiminta, joka PCOS:ssa on epätasapainossa tarvitsee aikaa, tekoja ja sinua tasapainottuakseen. Yleisimmin tasapainon löytäminen kestää 6-12 kuukautta, mutta ennen tätä tulet huomaamaan jo huimia muutoksia itsessäsi! Kuukautiset voivat tulla luonnollisesti, säännöllistyä, painoa alkaa tippumaan,ihon kunto parantua, tunnet olosi kotoasaksi kehossasi ja koet, että sinä hallitset kehoasi eikä se sinua. Kolmessa kuukaudessa voit saada olosi ja kehosi tuntumaan omalta ja tuntemaan sen, että sinä osaat ja pystyt tasapainottamaan PCOS:n.

Usein hankaluuksia tulee siinä, kun uusia asioita tuodaan arkeen, kokeillaan uutta ja otetaan kaikki kerralla käyttöön. Tämä on kenelle tahansa suuri mullistus, joten pienillä askelilla eteneminen on tärkeää jatkuvuuden ja mielekyyden kannalta. Minä haluan auttaa sinua saamaan uudet, mielekkäät ja sinun PCOS:ta sekä hyvinvointiasi tukevat asiat osaksi arkeasi.

Miten saat hormonitoiminnan tasapainottumaan?

1. Syö hyviä rasvoja jokaisella aterialla – rasvat ovat hormoneiden polttoainetta.

2. Lisää tummanvihreitä ja kuituja sisältäviä kasviksia sekä marjoja ruokavalioosi – hillitsee tulehdusta.

3. Huolehdi säännöllisestä syömisestä – pidät verensokerin kurissa ja insuliinin tuotannon minimaalisena, näin vähennät mieshormonien tuotantoa.

4. Karsi turhat valkoiset viljat ja sokerit pois ruokavaliostasi – hillitset tulehdusta ja tasapainotat verensokeria.

5. Lisää arkeesi stressinhallinta keinoja – tasapainotat verensokeria ja vapautat tilaa naishormoneille, tuet ovulaation tapahtumista.

6. Panosta päivärytmiin ja unenlaatuun, nuku 8-10 tuntia yössä – päivärytmi auttaa hormonitoiminnan palautumisessa ja saa sinut tekemään parempia valintoja sekä tasapainottaa verensokeria.

7. Liikuta kehoasi, nauti siitä ja kunnioita kehosi rajoja – älä suorita – liikunta lisää insuliiniherkkyyttä, saa veren virtaamaan ja vähentää stressiä.

8. Anna kehollesi aikaa palautua ja tasapainottua, se voi ottaa 6-12kk:tta ja on kaiken arvoista! Opit matkan aikana itsestäsi enemmän kuin koskaan.

9. Hormonaaliset valmisteet eivät ratkaise ongelmiasi PCOS:n kanssa, vaan peittävät ne alleen ja ylläpitävät riskejä muille sairauksille.

10. Jaa kokemuksiasi, kerää ympärillesi samanhenkisiä ihmisiä ja tukekaa toisianne – sinä ansaitset voida hyvin.

Kyse on elämäntavoista, jotka rakennetaan tukemaan sinua, kehoasi ja hormonitoimintaasi. PCOS:n kanssa usein on kyse siitä, että saadaan mieshormonipitoisuudet laskuun, stressiä vähennettyä kehosta, verensokeri hallintaan ja tulehdus elimistöstä kuriin. Kaikkiin näihin sinä voit vaikuttaa elämäntavoillasi ja samalla, kun tasapainotat hormonitoimintaa, lisäät jaksamista arkeesi, ravitset kehoasi hyvällä ruoalla, opit muodostamaan sinulle sopivat tavat ja opit kunnioittamaan kehoasi, kuuntelemaan sitä. Opit todella paljon itsestäsi, kuinka tuet hormonitoimintaasi ja saat PCOS:n tasapainoon, oireet kuriin ja kokonaisvaltaisesti hyvinvoivan itsesi!

Olen 20.3 Helsingissä pitämässä vastaanottoa PUR Hyvän Olon Hoitolalla ja muutamia aikoja on vielä vapaana! Jos haluat tavata kasvotusten, niin tämä on todella hyvä tilaisuus siihen ja samalla saat tietää, mitä tilanteesi kaipaa sekä henkilökohtaisen ohjeistuksen PCOS:ta tukevaan ravintoon.

Ota minuun yhteyttä info@balancecoaching.fi ja sovitaan sinulle aika tapaamiseen.

Huhtikuun 27. päivä maanantaina starttaa toinen Askel kohti tasapainoista PCOS:ta-ryhmä. Ryhmä toteutetaan online netin välityksellä ja kestää kuukauden, 10 ensimmäistä naista mahtuu mukaan!

Ryhmä sisältää:

*kaksi ryhmätapaamista ja yhden henkilökohtaisen tapaamisen

*ohjeistuksen ravitsemukseen, reseptejä ja vinkkejä

*PCOS:lle sopivat treeniohjelmat

*rentoutusharjoituksen

*suljetun ryhmän Facebookissa ja muiden naisten tuen

*alennuskoodin lisäravinteisiin

*minun tukeni koko kuukauden

Hinta valmennukselle on nyt 249 euroa (norm. 299e).

Lähdetään yhdessä toinen toistamme tukien kohti oireetonta, tasapainoista ja onnellista kehoa! Jokainen meistä naisista on ansainnut tasapainoisen PCOS:n ja nautinnollisen elämän.