PCOS ja karvan kasvu

Useilla naisilla on ongelmana karvan kasvu PCOS:n kanssa. Todella inhottava ja itseluottamukseenkin vaikuttava asia. Yleisesti karvan kasvua PCOS:n kanssa voi esiintyä huulen yläpuolella, leuan alla, rintojen välissä, alavatsassa sekä selässä.

Mikä on karvan kasvun taustalla?

Aiemmassa postauksessa kerroin, että osalla naisista keho tuottaa liikaa insuliinia ja tämä aiheuttaa sen, että munasarjat alkavat tuottamaan testosteronia. Tällöin testosteronipitoisuuden nouseminen voi aiheuttaa karvan kasvua osalle naisista ja vaikuttaa muutenkin heikentävästi naishormonien tuotantoon.

Osalla PCOS:laisella testosteronitasot voivat olla normaalit, mutta silti liiallista karvan kasvua esiintyy. Tämän takana on yleensä testosteronin metaboloituminen eli poistuminen kehosta 5a-dht reittiä pitkin. Testosteroni voi poistua kehosta 5b- ja 5a-reittiä pitkin. Kun 5a-reitti on aktiivinen, aiheuttaa se liiallista karvan kasvua, aknea ja hiustenlähtöä.

Mistä tiedän onko 5a-reitti aktiivinen?

Jos sinun testosteroniarvot ovat normaalit ja kärsit silti yllä mainituista oireista, sinulla luultavasti on 5a-reitti aktiivinen. 

Dutchtestin avulla saat myös tämän selville sekä paljon muuta hormonitoiminnastasi! Esimerkiksi Dutch Completen avulla saat tietää testosteronitasot ja sen metaboloitumisen kehosta. Samoiten estrogeenin ja progesteronin kanssa.

Miten hillitä hirsutismia?

  1. Panosta ruokavaliossa tasaiseen verensokeriin, jotta insuliinia tarvitaan mahdollisimman vähän
  2. Panosta hiilihydraattien laatuun: käytä hitaita hiilihydraatteja
  3. Vähennä stressiä, koska se nostaa verensokeria
  4. Lisää ruokavalioosi sinkkiä sisältäviä ruokia, kuten lihaa, mereneläviä, palkokasveja, hampun-, kurpitsan- ja seesaminsiemeniä, kananmunia ja tummaa suklaata.
  5. Ravintolisä nimeltä sahapalmu (saw palmetto) voi vähentää hirsutismia
  6. Viherminttutee, lakritsinjuurijauhe tai – tee ja nokkosenjuuritee voivat auttaa myös vähentämään androgeenien tuotantoa ja tämä vaikuttaa positiivisesti karvan vähenemiseen

Omilla elämäntavoillasi pystyt tekemään PCOS:n eteen todella paljon ja tarvittaessa tukemalla kehoasi sinulle sopivilla ravintolisillä tuet tasapainottumista.